Egenkontroll
Kravet på egenkontroll innebär att du som verksamhetsutövare regelbundet ska kontrollera verksamheten och dess påverkan på miljön.
Vi har delvis beskrivit detta under avsnittet Hantering under Välj verksamhet.
Egenkontroll är i sig ingen specifik tjänst, utan består av en rad olika åtgärder som verksamhetsutövaren eller arbetsgivaren kan vidta inom ramen för egenkontrollen respektive internkontrollen som den kallas inom arbetsmiljön. Vi kan fungera som stöd i hela eller delar av arbetet. Specifikt kan detta handla om följande steg:
- genomföra en arbetsmiljö-/miljöutredning för att se vilka delar av verksamheten som genererar störst arbestmiljö-/miljöpåverkan och ta fram verksamhetsstyrande rutiner och rutiner för t.ex. skyddsrond. Detta kan ske inom ramen för ett miljöledningssystem),
- att gå igenom företagets kemikaliehantering och upprätta en kemikalieförteckning, vilket kan generera ett antal krav som t.ex. anmälan enligt CLP, produktanmälan, registrering enligt Reach och upprättande av skyddsblad eller säkerhetsdatablad,
- upprätta en profil för vilken lagstiftning som företaget berörs av inom vår tjänst LAGSTÖDET,
- genomföra en riskbedömning,
- upprätta ett kontrollprogram inom ramen för företag som bedriver miljöfarlig verksamhet.